بهترین و پربار ترین مطالب روز
 
همه جور مطلب هست فقط باید پیدا کنی


 

شيميدانان دانشكده هنرها و علوم دانشگاه «تفتز» موفق به ساخت اولين موتور الكتريكي تك مولكولي جهان شده‌اند، پيشرفتي كه ممكن است طبقه جديدي از افزاره‌هايي را ايجاد كند كه در گستره وسيعي از كاربردها از پزشكي گرفته تا مهندسي قابل استفاده هستند.

 

 

 

چارلز اسكايز از «تفتز» مي‌گويد: پيشرفت عظيمي در ساخت موتورهاي مولكولي كه با نور و واكنش‌هاي شيميايي توان‌دهي مي‌شوند، اتفاق افتاده است؛ ولي با وجود تعدادي طرح نظري، اين اولين باري است كه موتورهاي مولكولي راه‌اندازي شده با الكتريسيته، به نمايش گذاشته مي‌شوند.

 

«اسكايز» و همكارانش قادر به كنترل يك موتور مولكولي با الكتريسته با استفاده از يك ميكروسكوپ تونل‌زني روبشي دما پايين (LT-STM) بسيار پيشرفته، كه يكي از 100 دستگاه موجود در آمريكا است، شدند. اين LT-STM از الكترون‌ها به جاي نور براي ديدن مولكول‌ها استفاده مي‌كند.

 

در اين شكل، رنگ نارنجي نشانگر سطح مسي است كه روي آن اين موتور مولكولي قرار گرفته است. توپ زرد رنگ، پايه گوگردي اين موتور مولكولي است كه داراي دو بازويي است كه از اتم‌هاي كربن و هيدروژن تشكيل شده‌اند؛ منبع توان بالاي افزاره همان نوك يك ميكروسكوپ تونل‌زني روبشي است كه از الكتريسيته براي سمت‌دهي مولكول براي چرخش در يك جهت خاص استفاده مي‌كند

 

بقیه در ادامه مطلب

 

نظر یادتون نره!!!!!



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه 6 آبان 1390برچسب:ساخت,کوچکترین,موتور,الکتریکی,تک,مولکولی,جهان, توسط reza

[ طراحی : قالب سبز ] [ Weblog Themes By : GreenSkin
Search Engine Submission - AddMe